Komiks a já

7. února 2015 v 11:50 | MarX |  Čítárna
"Komiks je pro děti, komiks je brak, to jsou ti v barevných elasťácích?, já bych to nečetl"... to jsou reakce se kterými jsem se setkal na svou zálibu v komiksech. Začalo to asi tak před dvěma lety, když jsem vzal do ruky svůj první komiks od dob svého dětství a od té doby s nimi nemůžu přestat. Pestrobarevné stránky a všudypřítomné bubliny mi tak nějak přirostly k srdci, a proto teď doporučuji komiksy všude kudy chodím.

Situace v ČR
Dříve jsem nabyl dojmu, že v Česku, respektive Československu, byly komiksy vždy vnímány jako podřadné médium, které je vhodné leda tak pro děti. No, věřím, že právě vydávané knihy Dějiny československého komiksu 20. století, by mě svými 1088 stranami přesvědčily o opaku. Můj dřívější dojem tedy pravděpodobně pramení z obecného přesvědčení a krátké paměti, spíše než z faktů. Nicméně ještě před takovými deseti lety by vám průměrný Čech na otázku jaký zná komiks, odpověděl, že Čtyřlístek, Rychlé Šípy nebo něco od Káji Saudka, to poslední kdyby byl fajnšmekr. Od té doby se naštěstí ledacos změnilo.

Dnes se v ČR na vydávání komiksů soustředí minimálně tři nakladatelství (CREW, BB/Art, Comics Centrum) a odvádí celkem slušnou práci. Zatímco CREW proslula, kromě svého časopisu, vydáváním světových klasik (včetně mangy), BB/Art na to šel více komerčně. Nabízí nám postupné vydávání nejúspěšnějších amerických sérií. V letech 2012-2013 doslova zasypal český trh svými komiksy, ten na to ale bohužel nebyl připraven a dnes se BB/Art dvakrát rozhoduje než něco vydá. Malé Comics Centrum aktuálně přešlo na crowdfunding, a tak bude vydávat jen to, co bude mít odbyt.



Současně vznikají specializované obchody, ve kterých nakoupíte nejen česky vydané komiksy, ale i americké sešitovky, sběratelské edice nebo sběratelské akční figurky. Český komiks to má sice pořád těžší, ale věřím, že se mu povede stále lépe a že mu zahraniční konkurence jen prospěje. K dobrému přidejme také řadu nezávislých komiksových časopisů či sborníků, rozsáhlé fanziny či pořádání prvních conů.

Přínos filmových adaptací
Je nesporné, že k současnému komerčnímu rozvoji komiksu v Česku přispěl úspěch filmových a seriálových adaptací, vždyť Nolanova trilogie o Batmanovi a Whedonovi Avengers, se řadí mezi nejvýdělečnější filmy vůbec. U Marvel Comics aktuálně hrají prim se svým Marvel Cinematic Universe (Captain America, Thor, Iron Man, Avengers, Guardians of the Galaxy); DC Comics se je snaží pilně dohnat a věřím, že se jim to povede (Man of Steel, Batman vs. Superman, Justice League). Fanoušky televizních seriálů zase zasypávají Agents of SHIELD a Agent Carter od Marvelu; a Arrow, Flash, Gotham a Constantine od DC. Nemluvě o celé řadě animovaných filmů a seriálů. Dnes platí, že to co má úspěch na plátnech kin bude mít úspěch i na listech papíru, proto filmové adaptace beru jako přínos pro rozvoj komiksu v ČR.

K rozvoji zájmu o komiks ale také přispěl projekt s názvem Ultimátní komiksový komplet, který vydává italské nakladatelství Hachette Fascicoli. Projekt poskytuje novým trhům základní komiksy z nakladatelství Marvel tak, aby přivedl nové čtenáře k superhrdinským komiksům. Zásadní přitom je celorebubliková stánková distribuce a relativně nízké ceny. V Německu byl spuštěn obdobný projekt s komiksy od DC, tak uvidíme, zda se k nám dostane.

Komiks a já
Sám jsem, před dvěma lety, začínal na komiksech od skvělého britského autora Alana Moorea a postupně se od něj dostal k superhrdinům Marvelu a DC - někteří asi teď budou kroutit hlavou, ale skutečně tomu tak bylo. Pestrobarevné zpracování, hrdinský pathos a problémy, které se vyřeší pěstmi mě v určité etapě bavily, zejména proto, že byly zasazeny do světů a vesmírů, které se utvářely po desítky let, a proto měly vynikající vlastní mytologii. No ale po několika měsících mě neustále se opakující situace a vzorce chování unavily a superhrdinské komiksy se mi přejedly. Dnes už čtu pouze asi dvě nebo tři série se superhrdiny. Ale nelituji přečtení komiksů, jako jsou Batman: Návrat temného rytíře, Batman: Rok jedna, Batman: Kameňák, Arkham, Bažináč (Swamp Thing), atd. atd. Když budete číst superhrdinské komiksy a sáhnete po autorech jako Alan Moore, Frank Miller nebo Grant Morrison, tak nemůžete prohloupit.

Můj přerod od superhrdinských komiksů přišel s objevením amerického nakladatelství Image Comics, které se soustředí na autorské komiksy (dnes je asi nejvíce proslaveno vydáváním komiksu Živí mrtví). Ubylo superhrdinů a šarvátek, ale přibylo kvalitních příběhů a experimentální či novátorské kresby. Sám aktuálně doporučuji série jako Chew, Saga, Lazarus, East of West či Zero. Některé jsou k dostání i v češtině. Mainstream u Marvelu a DC je možná jednodušší, ale rozhodně ho pro to není třeba zatracovat. Je jen dobře, že komiksový svět nabízí takovou různorodost, ve které si každý může vybrat či se v ní pohybovat a nestát jen strnule na místě.

Jsem rád, že se názory na komiks vyvíjejí a že se dnes jde správným směrem. Tedy směrem, který očišťuje komiks jako médium od nánosu předsudků lidí, kteří ho nikdy nečetli.
 

1 člověk ohodnotil tento článek.

Nový komentář

Přihlásit se
  Ještě nemáte vlastní web? Můžete si jej zdarma založit na Blog.cz.
 

Aktuální články

Reklama