Vliv mýtu Jana Husa: mistr nebo fanatik?

6. července 2014 v 17:54 | MarX |  Aktuality


Podle statistických dat žije v Česku jen 0,8 % populace hlásící se k protestantismu. Člověk by řekl, že to musí být skvěle organizovaná zájmová skupina, když si prosadí vlastní státní svátek, ale to by bylo samozřejmě ignorování historických okolností. Správnou odpovědí je, že se z osudu Jana Husa stal národní mýtus ztvrzující českou identitu. Jan Hus byl symbolem protipanských revolt již ve středověku, kdy jeho učení víceméně zneužili tzv. husité neboli kališníci. V 15. století zavládla Evropou sociální krize a k tomu náboženský spor ve vznikajícím rozkolu katolické církve, který zahájil anglický teolog John Wycliff. Jeho učení do Čech přenesl Jeroným Pražský a jeho populátorem se stal právě Jan Hus, který Wycliffovo dílo přejal i za své, a to až nekriticky. Pro další pokolení Čechů byl Hus a husité symbolem protestu proti rekatolizaci a později od 16. století i nadvládě Habsburků. Hus se stal mýtem již za první republiky, husité za komunismu a tyto skutečnosti tu ve své směsi leží jako pozůstatky dodnes.


Je přitom koho oslavovat? Říká se, že reformátoři byli milovníci pravdy, odpůrci neřestí církve a praví vyznavači Krista. Nicméně to, že reformátoři chtěli, aby se reformovala církev (zbavila majetku), přestaly být vydávány odpustky a papež byl zbaven moci a nahrazen vírou v Krista, se dnes jeví spíše jako souboj o moc než o hledání pravdy. Celý spor katolictví vs. protestantismus byl pouze o výklad Bible a o tom, kdo měl ovládat více věřících. Je nutné si připomenout i fakt, že reformátoři byli více fanatičtí věřící než katolíci, což znamená, že byli mnohem náročnější na své ovečky. Známým příkladem je reformátor Jean Calvin, který přes dvacet let vládl Ženevě (1538-1564). Dle svého protestantského učení zakázal veřejné i soukromé zábavy, hry, nosit či vyrábět zlato, a také nechal upalovat odsouzené z čarodějnictví či trestat heretiky, což byli v tomto případě katolíci. Vše ve jménu pravého výkladu Bible a oddaného následování Ježíše Krista. Náplní životů obyvatel mělo být modlení a duchovní život pod vedením představitelů reformované církve. Calvin přitom nebyl sám, podobně se choval i dominikánský mnich Girolamo Savonarola během své nadvlády nad Florentskou republikou (1494-1498). Byl by Hus stejně fanatický, kdyby se dostal k moci?

Národní mýtus šel u Jana Husa dál. Nejenom, že ho přímo spojil s husity, kteří však revoltovali až po jeho upálení, ale také mu přiřkl roli reformátora českého jazyka a tvůrce ideje odstranění spřežek. Nicméně dnes se vedou spory o faktičnost tohoto autorství. Neexistuje přímý důkaz, že by Hus knihu O českém pravopise skutečně napsal. Je nanejvýš podivné, že by se tím jednalo o jedinou publikaci, kterou nevěnoval víře, ale jazykovědě. Je tedy zajímavé pozorovat jaký vliv ve společnosti hrají historické osobnosti, které dnes slouží jako národní hrdinové k podpoře nacionalismu. Děti jsou těmito pokřivenými interpretacemi ovlivňovány od malička. Přitom to jsou často velmi absurdní vzory, které vůbec neodpovídají realitě české populace ani samotné dnešní době. Ale dějiny píší vítězové.
 

10 lidí ohodnotilo tento článek.

Komentáře

1 Albína Zápotocká Albína Zápotocká | Web | 6. července 2014 v 23:30 | Reagovat

Bravurní článek! Těžko mu cokoli vytknout. A ještě větší problém je přiložit argument k diskuzi, aby nevyzněl oproti článku nevyzrále. Přesto neodolám poznámce k nátuře národa, která možná stojí za oponou všeho. Ono je jim to vlastně jedno. Nejmladší si ani nevzpomenou, že je státní svátek a některým by to nedošlo ani kdyby se zrovna dívali do kanceláře. Starší jsou rádi, že pokud mají štěstí, tak se můžou vymluvit na svátek a jít z práce dřív. Na tom co se oslavuje nebo proč většině nezáleží. Kdyby ano, možná by právě tento svátek z našich kalendářů vymizel.

2 Drak Drak | Web | 10. července 2014 v 11:29 | Reagovat

Každý máme svůj názor a mně se tenhle článek hrubě nelíbí. Ať už je Hus mýtus nebo ne, stačí ho brát jako osobnost, která se snažila ukázat smysl života v pravdě, osobnost, která představovala význam českého národa (mnozí na národ nadávají, ale klidně si tu žijí...hm, jako by jinde ve světě žili lepší lidé...nežijí). Netušil jsem, že Husovy úvahy o vztahu češtiny a němčiny napsal někdo jiný...asi ne, že? Celý článek je jen velkým blábolem o jakémsi podivném kolektivním vztahu k Husovi. Budete se divit, ale znám hodně mladých lidí, pro které není Hus prázdný pojem. A na okraj, spíše bych čekal pozitivní zamyšlení než odsudky. O přažském opakujícím se NICMÉNĚ  v textu nemluvě - vypovídá o autotovi hodně.

3 Em Zet Em Zet | Web | 10. července 2014 v 11:39 | Reagovat

To jsem o Kalvínovi nevěděla, že nechával upalovat lidi za čarodějnictví. 8-O Hádám, že každá reforma, ať sebevíc na jednu stranu dobře vypadající, má i nějakou temnou stranu.
Jinak tvůj článek dává nový, unikátní pohled na našeho slavného reformátora. Já o něm bohužel nevím zase tolik věcí a souvislosti jako ty, abych se k tomu mohla nějak blíž vyjádřit.

4 Em Zet Em Zet | Web | 10. července 2014 v 11:41 | Reagovat

[2]: O pražském výrazu "nicméně"? Odsuzuješ autora kvůli jeho původu? ??? Je to jenom slovo, proboha, prober se.

5 ada ada | Web | 10. července 2014 v 11:44 | Reagovat

Zajímavý pohled na věc... Já myslím, že se Hus stal mýtem a oslavovaným, protože si stál za svou pravdou a ani upálení ho nepřesvědčilo  v tom, aby se vzdal. A to je krásné, je na tom totiž vidět, že nebyl zbabělec, který by se přizpůsoboval okolnostem, ale položil život za to, čemu doopravdy věřil a co ctil jako pravdu. Teď už je jedno v co věřil a proti čemu bojoval. Historie se nemá rozpitvávat, kvůli tomu, aby si tam člověk hledal výmluvy pro své názory. Z historie se má člověk poučit. A ještě bych chtěla dodat, že husitská a následně komunistická myšlenka je v jádru dobrá, ale když se nad tím člověk zamyslí, tak pozná, že se prostě nedá uskutečnit, kvůli vrozené nátuře lidí. Stačí se podívat jak katastrofálně to dopadlo v nedávné minulosti, ale i v době husitů...

6 blog-modni-policie blog-modni-policie | E-mail | Web | 10. července 2014 v 11:54 | Reagovat

Tomuto článku já říkám ne.
Na každou historickou událost, každou osobnost se vedou rozsáhlé spory. Vždy se najde něco, čím lze "vyvrátit" historii.
A já si prostě stojím za tím, že Jan Hus byl takový, jak se o něm učí na školách.

7 MarX MarX | Web | 10. července 2014 v 12:04 | Reagovat

Ano Hus si stál za svým názorem do konce, to je pravda, ale já kritizuji jeho mýtus coby národního hrdiny a obhájce pravdy, což implikuje, že protestantský výklad Bible by měl být pravdivý oproti katolickému. Reformátorům se také musí připsat k dobru, že kladli důraz na překládání textů do mateřského jazyka, i když jejich motivací bylo obrátit prostý lid (který nemluvil latinou) na svou stranu.

8 Drak Drak | Web | 10. července 2014 v 12:21 | Reagovat

[4]: píšu někde že odsuzuji? jen se pozastavuji nad tímhle parazitickým slovem, které bych nečekal zrovna ve článku o Husovi.
jenže ty se, jak vidno, pozastavuješ nad drobnostmi, nikoliv podstatou. a podstatné je, že nemohu souhlasit s prezentováním jedné z velkých osobností našich dějin tak, jak to dělá autor. takže se prober ty

9 Drak Drak | Web | 10. července 2014 v 12:23 | Reagovat

[7]: hmm, a nemohl být u reformátorů i jiný důvod, třeba jen ten, že milovali český jazyk? do jednoho pytle házeli komunisti; kdyby všechno bylo tak prostě černobílé...

10 Terka Terka | E-mail | Web | 10. července 2014 v 12:53 | Reagovat

Já si myslím, že ten státní svátek je i díky tomu, že Jan Hus své učení neodvolal ani když byl na pokraji smrti. Spíše to svědčí o jeho víře v Český národ a říká nám to, abychom trvali na svém názoru, aby jsme od něj neustoupili, protože jedině tak může člověk něco změnit. :-)

11 MarX MarX | Web | 10. července 2014 v 13:14 | Reagovat

[10]: A to je podle mě důkaz desetiletí pěstování onoho mýtu.. Před rokem 1848 obecně neexistoval koncept národu tak, jak ho vnímáme teď, ale spíše zemského vlastenectví, kdy se lid hlásil k teritoriu a svému králi, ne k národu, tomu konceptu tehdy nikdo z lidu nerozumněl. Národ se stal výtvorem obrozenců, a to po celé Evropě během 19. a počátku 20. století. Hus nevěřil v lid, Hus věřil v protestantismus. Toto slučování neslučitelného je to, co kritizuji. Ale ano morální ponaučení v odkazu je.

12 MarX MarX | Web | 10. července 2014 v 13:15 | Reagovat

[9]: Neohánějte se pořád komunisty, jste jak ti politici, to každý, kdo má jiný názor než vy je komunista? Ano motivace mohla být různá a věřit si můžete čemu chcete :-)

13 Marillee Marillee | E-mail | Web | 10. července 2014 v 13:21 | Reagovat

Takhle, v dějepise nejsem tolik znalá, abych dokázala něco k článku dodat. Jen mě opravdu překvapil, takhle jsem o tom nikdy neuvažovala. Ale nesmíme opomenout, že v dějepise se žádné otázky "kdyby" nesmí klást! :-D Protože se to prostě tak stalo a ne jinak. Jan Hus byl symbolem pro reformy, pro hnutí a další vývoj dějin, které nás od jeho působení dostaly až sem, kdy jsem si mohla přečíst tento článek! :-D

14 MarX MarX | Web | 10. července 2014 v 13:21 | Reagovat

[11]: Jinak k problematice národa a nacionalismu doporučuji knihy profesora Miroslava Hrocha (např. "Pohledy na národ a nacionalismus", "Národy nejsou dílem náhody") nebo Miloše Řezníka ("Formování moderního národa"). K tvorbě národních mýtů knihu "Mýtus - realita - identita" nebo cokoli od Pavla Kosíka.

15 Marillee Marillee | E-mail | Web | 10. července 2014 v 14:57 | Reagovat

[5]: S tímhle souhlasím. Historie se má prostě nechat být a zbytečně neteoretizovat. Vznikají z toho pak jen zbytečné zmatky. Jan Hus je člověk, který zasadil do našich dějin díru, nový vývoj, to podle mě stojí za to si připomínat jeho úmrtí, už jen kvůli tomu, že díky němu tu takhle debatujem. :-D

16 Amia Amia | Web | 10. července 2014 v 15:30 | Reagovat

Tak naprosto každý se nějakým způsobem snaží ovlivňovat lidi kolem sebe, takže že Kalvín prosazoval prosazoval svůj názor když k tomu dostakl prostředky, není nic divného. Pokud se ti idea tohoto svátku nelíbí tak, jak je, zkus oslavovat že díky Husovi, potažmo husitům, jsmě měli (krátce, ale měli) už v 15. století náboženskou svobodu. Což nikde jinde na světě nebylo.
To, co s děti učí na základce, je prostě zjednodušené zejména co se týká dějin. Zkus se třeba lépe podívat na Masaryka, nebo jen počkat a pak se bavit nad tím, jakou ikonu udělají/lali z Havla. Souhlasím s tím že Hus a vše kolem není tak jednoduché, ale nesouhlasím s tím, že je špatně úplně všechno

17 MarX MarX | Web | 10. července 2014 v 15:44 | Reagovat

[16]:Hus je příklad národních mýtů.. Masaryk a Havel jsou další.. stejně jako obrozenci, politici a Komenský, Karel IV. atd... Neříkám, že to bylo něco divného, jen že reformátoři nebyli vždy morálně hodní (dobří) ani svatí - z pohledu západní morálky.. Náboženská svoboda je taky hezké spojení, zvláště, když znamená, že z asi 4 000 náboženství byly povoleny snad 3 (katolictví, protestantismus a judaismus)... :-)

18 soul-underground soul-underground | 10. července 2014 v 15:44 | Reagovat

Hus byl člověk, který zemřel pro svoje přesvědčení. Nic na tom nemění to, že z něj komunisté udělali svojí modlu a spojili ho s husity. Hus násilí nikdy neprosazoval a ano člověka jako jeho je nutno brát jako národního hrdinu.

19 L. L. | Web | 10. července 2014 v 16:13 | Reagovat

Na Češích mě nepřestane udivovat, jak si dokážou naházet špínu na svoje národní hrdiny, kteří jsou nějakými symboly ctností a které by jiný národ oslavoval, a na druhé straně si pak stěžovat, že vlastně nemáme žádné vzory a chybí nám národní hrdost)))

20 naoki-keiko naoki-keiko | Web | 10. července 2014 v 16:44 | Reagovat

Dějiny píší vítězové, to jest svatá pravda, ale i kdyby ty všechny argumenty, co jsi vypsal byly pravda, jak zabráníš aby se přestal prodlévat do naší historie? Časem cestovat nemůžeš a pokud se o Husovi mluví od doby jeho upálení, je to dost dlouho na to, aby se na něj jen tak nezapomnělo. Na druhou stranu žiješ ve státě, kterému v dnešní době není nic svaté, kdy za vidinami Vánoc nevidí narození Krista, natož pak někdy v červenci nějakého reformátora. Myslím, že pod takovým náporem idejí v jakých dnes žijeme, brzy na Husa zapomene většina, možná to ještě bude v kalendáři napsané, ale jinak nic. A pak zbyde ta menšina, která na Jana Husa bude vzpomínat spíš jako na reformátora než protestanta (kterým ani nebyl, jen podnítil).

21 MarX MarX | Web | 10. července 2014 v 20:32 | Reagovat

[19]: možná je čas odvrhnout nacionální identity a brát se společně jako lidstvo... pak nebudou potřeba ani národní hrdinové (kulty osobností pro podnícení národní identity), ani národní hrdost (údajná ctnost spojená opět s posilováním národní identity)...

22 Beat Beat | Web | 10. července 2014 v 22:26 | Reagovat

Musíme ho uctívat! Jsem narozena 6.července, tudíž chci mít na své narozeniny pokaždé volno :D

23 Malkiel Malkiel | E-mail | Web | 11. července 2014 v 10:33 | Reagovat

[10]: Spojovat Husa jen s českým národem je trochu liché, protože mnoho jeho původních vyznavačů bylo německé národnosti.
Ryze českým fenoménem se stalo až tzv."husitství", kdy se lapkové s kalichem na korouhvích vrhali na majetky měšťanů a šlechty, kteří byli z velké části německého původu.

24 Malkiel Malkiel | E-mail | Web | 11. července 2014 v 10:40 | Reagovat

[8]: Pokud zdůrazňuješ, že slovo "nicméně" cosi vypovídá o autorovi článku, tak mi to spíš připadá, že se podrobnostmi zabýváš ty. ;-)  :D

25 Malkiel Malkiel | E-mail | Web | 11. července 2014 v 11:04 | Reagovat

I když je článek sepsán velmi pregnantně a s většinou musím souhlasit, tak já bych se do toho svátku tak tvrdě neobouval.
V dnešní době stejně většina svátků ztratila svůj původní smysl. Viz například Vánoce, či Velikonoce. Z tohoto pohledu bych se díval i na svátek upálení Jana Husa.
Navíc, každý národ potřebuje své hrdiny, byť to jsou postavy často rozporuplné. A pokud značná část českého národa uznává Jana Husa jako národního hrdinu, tak jim ho nechejme. A ti ostatní(i já), pro které zase tak velkým hrdinou není, by se na to měli dívat shovívavě. Můžeme si přece vybrat některý z řady jiných svátků, kde se můžeme zcela oddat oslavování. ;-)

26 Jan Jan | E-mail | 24. září 2014 v 5:19 | Reagovat

[23]:Kdo si myslíš, že byli ti vůdci husitského hnutí, lapkové? To byli ti samý šlechtici kteří podle tebe byli okrádáni. Tohle co tady říkáš je jen pořád dokola omílaná lživá ideologie posledních 25 let.

27 Malkiel Malkiel | E-mail | Web | 24. září 2014 v 10:11 | Reagovat

[26]: Já ale nikde netvrdím, že vůdci husistkého hnutí nebyli také šlechtici. Povětšinou to však byli zchudlí šlechtici, jejichž jedinými majetky byly šlechtické predikáty.
Vždyť i Žižka a Roháč byli šlechtici. Ale současně též oba byli i profesionální lapkové. A to ještě dříve, než vypuklo husitské hnutí.
Když to tedy zjednodušíme, tak se chudší šlechtici vrhali na majetky bohatších šlechticů.
Apropó, mluvit o husitství jako o nějakém uceleném hnutí, je poněkud liché. Máloco bylo totiž v té době tak roztříštěné, jako právě tzv. "husitské hnutí". Rozhodně výstižnějším termínem by byl "husitský rozvrat společnosti".
Ještě nějaké výhrady? ;-)

28 Jan Jan | 17. října 2014 v 10:33 | Reagovat

[27]: Kdyby tohle četl někdo, kdo o Husitech nic neví, asi by myslel, že šlo o komunisty. V dnešní době je asi těžké pochopit, že šlo v první řadě o něco jiného než o koryta, tím netvrdím, že tam pohnutky obohacení se nebyli, ale to byl až druhořadý efekt. To husitské hnutí nevzniklo ze dne na den, jeho počátky se datují ke konci života Karla IV. kdy docházelo na půdě Karlovi univerzity k diskuzím nad výkladem Viklefova učení, bylo jen otázkou času, kdy tyto myšlenky začnou rezonovat mezi prostým lidem. Tvrzení že mezi Husity byli převážně chudí šlechtici je naprosto chybné. Sám mistr Jan Hus byl obklopen mocnými šlechtici, mezi kterými po jeho upálení zaplálo velké rozhořčení a právě tito mocní pánové na protest začali vypalovat katolické kláštery, nikoli ti lapkové a lůza jak je módní říkat. Po smrti krále Václava IV. to byla právě tato šlechta, která nepřijala Zikmunda za českého krále, protože odmítl požadavky šlechty týkající se husitské víry a sama začala vyhledávat v zahraničí jiného aspiranta na český trůn. Tento plán se ovšem neuskutečnil, protože se kandidáti na krále zdejší situace zalekli. Je to pochopitelné, pokud lid dokázal svrhnout nejmocnějšího panovníka v Evropě, jak by dopadl nějaký novic. Poté došlo ke vzniku zemského sněmu, který zastupovala šlechta, nižší šlechta a zástupci měst, to samozřejmě vyvolalo v Evropě pozdvižení, jak je možné že státu vládne lid, dnes tak běžná věc v demokratickém světě. Husitská víra nebyla nějakým třídním postojem, rezonovala napříč všemi sociálními vrstvami. Jestli se dá nějak husitské obyvatelstvo kategorizovat, tak tím, že bylo většinově slovanské, ale ne, protože by bylo Husitství národním hnutím, ale z důvodů jazykových bariér. Ti co vystupovali proti husitům byli především němečtí páni na Moravě a ve Slezsku. Když o Žižkovi tvrdíš že je lapka, tak by jsi tak měl nazývat všechny válečníky tehdejší doby. Drancování dobytého území pro jakoukoliv armádu bylo naprosto samozřejmou věcí, armáda se musela něčím nakrmit a zaplatit, zásobování na velkou vzdálenost bylo nereálné. Drancování se nepovažovalo ani za zločin, bylo to tolerované právo vítězné strany. Navíc to slovo lapka v souvislosti s Žižkou se začalo používat až v dobách rekatolizace, ty ho pouze opakuješ. Obecně se nedá říct, že by husité dělali něco jiného, než zbytek křesťanské Evropy, jediný rozdíl byl v tom, že vyhráli. Co se týká té ucelenosti husitského hnutí, evidentně si vybíráš jen to, co se ti hodí do té tvojí rétoriky, jaký je potom rozdíl mezi tím co říkali katolíci, obrozenci, prvorepublikový politici, komunisti a teď ty, když řekneš A měl by jsi říct taky B. Pokud byli tak neucelení jak to, že se vždy dokázali sjednotit proti vnějšímu nepříteli a porazit ho. Něco jiného byla domácí mocenská situace, boj o moc byl součástí každodennosti středověku, taková Itálie, centrum katolické Evropy se sjednotila, až po více než 1000 letech. Husitství má podíl na pozdějším vývoji Evropy, ač Hus ani Husité, tedy vlastně Kališníci nebyli protestanti, představitelé protestantismu se na ně odvolávali a katolická církev z obav před dalšími Husity jim ustupovala. Husité mají svůj podíl na tom, že církev není součástí světské moci. Není důvod se o Husitech vyjadřovat posměšně, nebo urážlivě.

29 Jan Jan | 17. října 2014 v 10:48 | Reagovat

[23]: Že velké množství Husových příznivců byli Němci? Je to možné, ale proti příznivcům slovanského původu jich bylo malé množství.

Husitství nebylo ryze českým fenoménem, jako příklad bych mohl zmínit jednoho významného představitele husitského hnutí anglického původu Petera Payne v Čechách přezdívaného Mistr Engliš. Husité se etablovali i na území Polska, Slovenska a Německa.

30 slinger slinger | Web | 9. září 2016 v 11:53 | Reagovat

půjčka na dům :-!

Nový komentář

Přihlásit se
  Ještě nemáte vlastní web? Můžete si jej zdarma založit na Blog.cz.
 

Aktuální články

Reklama