Moc a vliv reklamy

4. července 2014 v 9:19 | MarX |  Filosofické frky


Přitom se jedná o jeden z nejnestálejších oborů, vždyť trendy se mění tak rychle, což lze snadno dokázat nalezením jakékoli byť jen pět až deset let staré reklamy, která nás dnes spíše pobaví svou nevkusní absurditou, naivností či směšným vzhledem, než aby nás donutila si něco koupit. Nicméně všechny reklamy a jejich forma i obsah sdělení vypovídají něco o nás samotných.


Reklama je dnes tak samozřejmá jako vzduch. Vidíme ji všude kolem a je jen málo oblastí, do kterých nepronikla. Zvláště ve městech ji spatřujeme na každém kroku. Fasády domů jsou ověšeny reklamními tabulemi, z nichž každá láká na to nejlepší zboží k dostání. Silnice jsou plné aut různých značek, chodníky plné lidí v oblečení dalších značek. Internet je plný reklamy, filmy jsou plné reklamy (třeba i skryté, nejenom product placement), hudba je plná reklamy. Je tedy si třeba uvědomit, že nejde jenom o televizní reklamní spoty, které si s reklamou spojí každý. Reklama je všude, kde se pohybují lidé a má až neuvěřitelný vliv.

Televizní reklama je nejznámější případ, který má výchovný charakter. Dnešní reklama se nesnaží přesvědčit o kvalitách výrobku, ale o jeho nutnosti si ho pořídit. Využívá k tomu variabilní psychologické techniky a manipulaci. Vytváří dojem, že pokud člověk nekupuje dané zboží, je méně člověkem než jeho soused, který toto zboží kupuje. Reklamu samozřejmě tvoří lidé z PR a marketingu, vybírají cílovou skupinu a testují své techniky na vybraných vzorcích tak, aby bylo jejich úsilí utilitárně co nejvíce efektivní. Psychologové jim poradí co daného člověka v cílové skupině nejvíce ovlivňuje, po čem touží a jaké techniky na něj platí. Největší pobouření tato skutečnost vyvolala ve vztahu k ovlivňování dětí, ze kterých si obchodníci vychovávají náruživé konzumenty. Vědí, že děti dokážou přesvědčit své rodiče ke koupi, stejně jako vědí, že z dětí jednou vyrostou ekonomicky samostatní jedinci a tedy budoucí zákazníci.

Z reklam lze vidět odraz doby. Vidíme stejné šablony, které se sice každý rok mění, ale za daný časový úsek je využívá každá firma, samozřejmě s ohledem na typ prodávaného sortimentu. V důsledku tak v daný čas lidé pociťují stejné nutkání si kupovat stejnou věc, po které předtím ani trochu nebažili. Výsledkem jsou ulice a domácnosti plné lidí, kteří mají stejné věci víceméně stejných značek. O tom, že jsou divní pokud danou věc nemají v době, kdy ji má každý, je přesvědčí reklamy samotné, lidé, kteří jsou těmito reklamami ovlivnění a podlehli jim, ale také televizní seriály nebo filmy a popkultura jako taková. Právě televize už řadu let určuje trendy a co je tzv. "normální" mít, dělat a myslet si. Reklama tak nezůstává u zboží, ale přesahuje svůj vliv i na osoby, ideje a hodnoty. Reklamu využívá každý, kdo působí na veřejnosti. Za posledních několik let si lze povšimnout strmý nárůst oddělení pro vztah s veřejností a PR agentur a poradců.

Marketing a PR nás dnes ovlivňuje v každém ohledu veřejného působení a stále usilovněji se snaží proniknout i do individuality člověka. Různými reklamními triky nám establishment vnucuje, co je správné si myslet a jaké jsou ty pravé hodnoty. Obchodníci nám vnucují, věci které nepotřebujeme, jako zboží, bez kterého se neobejdeme pokud jsme normální a "správní" lidé. Například sto let se lyžovalo bez značkových bund a šlo to. Více jak sto let se běžně jezdilo na kole bez elastického dresu a také to šlo. Více jak dva tisíce let se nosilo oblečení bez firemního loga, dnes za možnost zdarma propagovat danou firmu člověk ještě platí nadnesené částky. Desítky tisíc let člověk putoval sám za sebe, dnes to spíše vypadá, že je chodící vývěsní tabulí firem; jen oživlá figurína.
 

4 lidé ohodnotili tento článek.

Komentáře

1 Regina Regina | Web | 4. července 2014 v 11:07 | Reagovat

V dnešní době je těžké nebýt ovlivněn reklamou. Člověk musí vědět, co chce a jít si za tím, nebo ho ta propagační lavina strhne. :-(

2 Maya Maya | Web | 4. července 2014 v 11:24 | Reagovat

Žijeme v takej dobe, kde nás ovplyvňuje už skoro všetko. Reklama, samozrejme, nie je výnimka a myslím, že si to napísala stručne a jasne. Reklama je proste úplne všade a všetky tie firmy medzi sebou stále súťažia a tvoria si konkurenciu. Snažia sa nás nalákať na ten ich produkt, pritom je snáď každému jasné, že ani zďaleka nemusí byť taký kvalitný. I keď, samozrejme, česť výnimkám.

3 Anidea Anidea | E-mail | Web | 4. července 2014 v 20:15 | Reagovat

Jo. Taky se proti tomu snažím bojovat. Nejhorší jsou sugestivní reklamy typu "Vem si půjčku!" Mám jich plnou nevyžádanou poštu a nejhorší jsou v televizi. Podle principu, který popisujete, cílí na nejnevzdělanější spoluobčany.

4 Dickie Dickie | 26. ledna 2016 v 10:50 | Reagovat

Reklama je mocná a může vaši firmu posunout. Už jste vyzkoušeli plastové kartičky, na které si můžete nechat vytvořit libovolný firemní potisk?

http://www.perfectcards.cz/karty-zkouska/potisk-plastovych-karet-kvalitne-a-levne/

Nový komentář

Přihlásit se
  Ještě nemáte vlastní web? Můžete si jej zdarma založit na Blog.cz.
 

Aktuální články

Reklama